Lie Lian Tan, docent Zorg & Welzijn ROC Amsterdam: “Studenten hoeven niet bang te zijn voor zorgtechnologie.”

Lie Lian Tan, docent Zorg & Welzijn ROC Amsterdam: “Studenten hoeven niet bang te zijn voor zorgtechnologie.”

Zorgtechnologie wordt steeds belangrijker in de gezondheidszorg. Niet gek dus dat steeds meer scholen het gebruik ervan willen aanleren tijdens de lessen. Zo ontwikkelde docent Lie Lian Tan van het ROC van Amsterdam MBO College West een lessenserie voor de structurele inzet van de BelevenisTafel in de opleiding Zorg & Welzijn. “De tafel maakt de theorie een stuk levendiger.” 

Lie Lian Tan doceert op de opleiding voor verzorgende-IG en maatschappelijke zorg. Hier maakt ze deel uit van het Practoraat Mediawijsheid, een leergemeenschap van Amsterdamse mbo-docenten bedoeld om de digitale vaardigheden van docenten te vergroten. “Onze school heeft behoorlijk wat zorgtechnologie aangeschaft, zodat studenten er kennis mee kunnen maken. Maar we zien dat deze hulpmiddelen nog geen vast plekje veroverd hebben in het dagelijkse lesprogramma. Ze worden dus maar sporadisch ingezet. Dat is zonde, want zorgtechnologie kan zowel de kwaliteit van de zorg verbeteren, als het werkplezier van de zorgverleners vergroten.”

Waardevolle zorgtechnologie zou volgens Lie Lian regelmatig gebruikt moeten worden in de lessen en dus vatte ze de koe bij de horens. “Ik wist dat er een BelevenisTafel was aangeschaft door onze opleiding en ik wilde graag uitzoeken hoe we die structureel konden inzetten voor onze studenten, zodat zij er iets van kunnen leren. Ik vroeg me af: bij welke onderwerpen in de opleiding kan de tafel worden gebruikt en op welke manier dan?”

BelevenisTafel MBO

Tijdens de opleiding verzorgende-IG en maatschappelijke zorg ontdekken studenten dat zorgtechnologie niet ingewikkeld hoeft te zijn.

Rollenspellen aan de BelevenisTafel

Lie Lian dook in de inhoud van de BelevenisTafel Ouderenzorg en ontwikkelde een lesbrief die hier vrij te downloaden is.  Eén van de vragen die studenten in de les verkennen is hoe je de tafel kunt inzetten om prettige herinneringen op te halen. “In de les spoor ik de studenten aan met vragen als ‘Welke leeftijd heeft je cliënt en uit welke periode kun je dan het beste herinneringen ophalen? Kun je hierover iets vinden op de tafel, bijvoorbeeld een praatplaat van een oude keuken of muziek uit de jaren zestig?’ Op die manier wordt de theorie over reminiscentie meteen veel beeldender gebracht en blijft de leerstof beter hangen.”

De BelevenisTafel blijkt ook goed inzetbaar als de verschillende vormen van dementie behandeld worden in de les. “Ik vraag aan studenten hoe ze met de Belevenistafel denken te kunnen inspelen op de fase van dementie waarin iemand zit. Is een gesprek mogelijk met mooie beelden van vroeger? Of gaat het praten moeizaam en kan een veegfoto, of een kinderliedje een stukje welzijn brengen? Ook kruipen ze in de huid van hun cliënten door aan de tafel verschillende rollenspellen te spelen.”

Niet bang zijn voor technologie

Studenten ervaren plezier in het leerproces met de BelevenisTafel. “De tafel neemt de angst weg dat technologie moeilijk te bedienen is, omdat je gewoon de stekker erin steekt en meteen kunt beginnen met experimenteren. Het is niet moeilijker dan dat,” benadrukt Lie Lian, die het van groot belang vindt om de eventuele angst voor technologische hulpmiddelen weg te nemen. “Studenten hoeven zich ook geen zorgen te maken dat technologie hun werk zal vervangen. Ze moeten al deze hulpmiddelen juist beschouwen als ondersteuning, als iets dat hen kan helpen om hoogwaardige zorg te bieden. Een middel zoals de BelevenisTafel kan hun taken verlichten en bovendien veel plezieriger maken.”

Tijdens de lessen met de tafel zag Lie Lian veel plezier en leergierigheid. “Ik hoop dat onze studenten het enthousiasme over dit product meenemen naar de praktijk, want het is zo ontzettend belangrijk dat bewoners van verpleeghuizen geactiveerd worden.”

Beroepscampus RGO

"Later komen studenten de BelevenisTafel tegen in hun werkveld."

Howest

"Een hulpmiddel moet een duidelijke meerwaarde hebben voor de zorgvrager.”

Pameijer

"Meer bekendheid geven aan slimme zorgtechnologie zoals de BelevenisTafel."

Zorgtechnologie wordt steeds belangrijker in de gezondheidszorg. Niet gek dus dat steeds meer scholen het gebruik ervan willen aanleren tijdens de lessen. Zo ontwikkelde docent Lie Lian Tan van het ROC van Amsterdam MBO College West een lessenserie voor de structurele inzet van de BelevenisTafel in de opleiding Zorg & Welzijn. “De tafel maakt de theorie een stuk levendiger.” 

Lie Lian Tan doceert op de opleiding voor verzorgende-IG en maatschappelijke zorg. Hier maakt ze deel uit van het Practoraat Mediawijsheid, een leergemeenschap van Amsterdamse mbo-docenten bedoeld om de digitale vaardigheden van docenten te vergroten. “Onze school heeft behoorlijk wat zorgtechnologie aangeschaft, zodat studenten er kennis mee kunnen maken. Maar we zien dat deze hulpmiddelen nog geen vast plekje veroverd hebben in het dagelijkse lesprogramma. Ze worden dus maar sporadisch ingezet. Dat is zonde, want zorgtechnologie kan zowel de kwaliteit van de zorg verbeteren, als het werkplezier van de zorgverleners vergroten.”

Waardevolle zorgtechnologie zou volgens Lie Lian regelmatig gebruikt moeten worden in de lessen en dus vatte ze de koe bij de horens. “Ik wist dat er een BelevenisTafel was aangeschaft door onze opleiding en ik wilde graag uitzoeken hoe we die structureel konden inzetten voor onze studenten, zodat zij er iets van kunnen leren. Ik vroeg me af: bij welke onderwerpen in de opleiding kan de tafel worden gebruikt en op welke manier dan?”

BelevenisTafel MBO

Tijdens de opleiding verzorgende-IG en maatschappelijke zorg ontdekken studenten dat zorgtechnologie niet ingewikkeld hoeft te zijn.

Rollenspellen aan de BelevenisTafel

Lie Lian dook in de inhoud van de BelevenisTafel Ouderenzorg en ontwikkelde een lesbrief die hier vrij te downloaden is.  Eén van de vragen die studenten in de les verkennen is hoe je de tafel kunt inzetten om prettige herinneringen op te halen. “In de les spoor ik de studenten aan met vragen als ‘Welke leeftijd heeft je cliënt en uit welke periode kun je dan het beste herinneringen ophalen? Kun je hierover iets vinden op de tafel, bijvoorbeeld een praatplaat van een oude keuken of muziek uit de jaren zestig?’ Op die manier wordt de theorie over reminiscentie meteen veel beeldender gebracht en blijft de leerstof beter hangen.”

De BelevenisTafel blijkt ook goed inzetbaar als de verschillende vormen van dementie behandeld worden in de les. “Ik vraag aan studenten hoe ze met de Belevenistafel denken te kunnen inspelen op de fase van dementie waarin iemand zit. Is een gesprek mogelijk met mooie beelden van vroeger? Of gaat het praten moeizaam en kan een veegfoto, of een kinderliedje een stukje welzijn brengen? Ook kruipen ze in de huid van hun cliënten door aan de tafel verschillende rollenspellen te spelen.”

Niet bang zijn voor technologie

Studenten ervaren plezier in het leerproces met de BelevenisTafel. “De tafel neemt de angst weg dat technologie moeilijk te bedienen is, omdat je gewoon de stekker erin steekt en meteen kunt beginnen met experimenteren. Het is niet moeilijker dan dat,” benadrukt Lie Lian, die het van groot belang vindt om de eventuele angst voor technologische hulpmiddelen weg te nemen. “Studenten hoeven zich ook geen zorgen te maken dat technologie hun werk zal vervangen. Ze moeten al deze hulpmiddelen juist beschouwen als ondersteuning, als iets dat hen kan helpen om hoogwaardige zorg te bieden. Een middel zoals de BelevenisTafel kan hun taken verlichten en bovendien veel plezieriger maken.”

Tijdens de lessen met de tafel zag Lie Lian veel plezier en leergierigheid. “Ik hoop dat onze studenten het enthousiasme over dit product meenemen naar de praktijk, want het is zo ontzettend belangrijk dat bewoners van verpleeghuizen geactiveerd worden.”

Beroepscampus RGO

"Later komen studenten de BelevenisTafel tegen in hun werkveld."

Howest

"Een hulpmiddel moet een duidelijke meerwaarde hebben voor de zorgvrager.”

Pameijer

"Meer bekendheid geven aan slimme zorgtechnologie zoals de BelevenisTafel."

Beleef

de

BelevenisTafel

bij u

op locatie

Meld u hier aan om de BelevenisTafel te ervaren

Ontvang het laatste nieuws

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Zorg

Een prachtige ondersteuning in uw zorg voor meer welzijn, beleving en ontspanning.

Zorg

Beleef het hier

Museum

Een interactieve ontdekkingstocht door uw museum. Leerzaam, maar vooral leuk!

Museum

Beleef het hier

Bibliotheek

Op speelse wijze leren en ervaren. Een ontmoetingsplek in uw bibliotheek.

Bibliotheek

Beleef het hier