Belevenistafel howest

Sofie de Backere, Howest: “Studenten prikkelen met tools.”

Sofie de Backere, Howest: “Studenten prikkelen met tools.”

Nieuwe (digitale) tools implementeren in de zorg, dat doe je niet zomaar, vindt Sofie de Backere, docent Orthopedagogische Begeleiding aan de Hogeschool West-Vlaanderen. “Een hulpmiddel moet een duidelijke meerwaarde hebben voor de zorgvrager.”

Sofie is twintig jaar werkzaam geweest als orthopedagogisch begeleider en maakte drie jaar geleden de overstap naar het hoger onderwijs. Nu stoomt ze – samen met haar collega’s – studenten klaar als orthopedagogisch begeleider. Sofie: “Als orthopedagogisch begeleider maken we het verschil door anderen zo zelfstandig mogelijk te laten functioneren als het op wonen, werken, leren en ontspannen aankomt.”

Werken met tools

Sofie geeft les binnen het opleidingsonderdeel ‘werken met (digitale) tools.‘ Sofie: “In de lessen zetten we in op implementatie van allerlei hulpmiddelen. Denk aan een kousenaantrekker, speciaal bestek of een digitaal hulpmiddel als de BelevenisTafel.  We laten studenten exploreren in de zoektocht naar de best mogelijke ondersteuning voor cliënten.”

Een hulpmiddel inzetten doe je volgens Sofie niet zomaar. “Het is heel belangrijk dat de tools die worden ingezet ook een antwoord bieden op de ondersteuningsvraag die gesteld wordt. De kwaliteit van bestaan van de cliënt, het gezin, de cliëntgroep is altijd het uitgangspunt.”

Sofie: “Enkel een ‘tool’ aan cliënten aanreiken is niet voldoende. We doen dit steeds weloverwogen en samen met alle relevante betrokken personen. We bereiden dat voor, maken een helder plan van aanpak op, voeren dat plan uit en evalueren op regelmatige basis.”

Belevenistafel howest

Digitale revolutie

Dat digitale hulpmiddelen nodig zijn in de zorg, staat voor Sofie buiten kijf. “De digitale revolutie heeft op tal van vlakken invloed gehad op de maatschappij. Ook de hulpverlening zit midden in die digitale revolutie.” Inzet van zorgtechnologie krijgt volgens Sofie steeds meer aandacht. “Soms kan een tool ingezet worden om, eventueel door personeelstekort, mensen te activeren. Een hulpmiddel als de BelevenisTafel komt dan goed van pas. De tafel kan namelijk ingezet worden samen met de begeleider, maar je kunt hem ook zonder begeleiding inzetten.”

Toolbeurs voor studenten

Tijdens een toolbeurs heeft HOWEST haar studenten de kans gegeven om allerlei soorten hulpmiddelen te exploreren. Sofie: “Bij elke tool mochten ze vragen beantwoorden zoals ‘hoe hebben jullie het gebruik van de tool ervaren?’, ‘bij welke doelgroep zou je de tool kunnen inzetten?’ en ‘wat zijn de voor- en nadelen van deze tool?’ Op die manier prikkelen we de studenten om goed en doordacht over de tools na te denken.”

Een 60-tal studenten rouleerden langs een heel scala aan hulpmiddelen, waaronder de BelevenisTafel. Sofie: “Alle studenten maakten een half uur kennis met de BelevenisTafel. De meeste studenten hadden hem nog nooit gezien, dus ze staken er veel van op.”

Kijken naar de meerwaarde

Binnen de opleiding wordt studenten geleerd  om doordachte beslissingen te maken over de inzet van digitale tools. Sofie: “Digitalisering is geen doel op zich maar beoogt wel een efficiëntere en effectievere samenwerking. Wanneer mensen en technologie op de juiste manier worden ingezet, versterken ze elkaar en tillen ze de zorg en ondersteuning samen naar een hoger niveau.”

Volgens Sofie heeft de BelevenisTafel een belangrijke meerwaarde voor verschillende doelgroepen. “De tafel kan zorgen voor kleine geluksmomentjes, een lach, een fonkeling in iemands ogen en zelfs apathie doorbreken. Wanneer contact maken moeilijk lukt, dan kan dit met de BelevenisTafel erbij soms wél. Dit kan heel veel deugd doen en voor verbinding zorgen tussen zorgverleners, mantelzorgers en cliënten.”

BelevenisTafel in opleiding

Howest denkt eraan een BelevenisTafel aan te kopen voor de opleiding. Sofie: “De BelevenisTafel kan voor de opleiding een meerwaarde zijn, niet alleen voor het opleidingsonderdeel ‘werken met (digitale) tools’ maar ook voor andere opleidingsonderdelen.”

Sofie ziet het al helemaal voor zich: “De tafel kan ruim en uitvoerig uitgeprobeerd worden, eventueel in samenwerking met enkele cliënten vanuit verschillende voorzieningen.”

Meer leren met de BelevenisTafel

Wat kan de BelevenisTafel betekenen voor uw studenten? Wij informeren u graag!

Nieuwe (digitale) tools implementeren in de zorg, dat doe je niet zomaar, vindt Sofie de Backere, docent Orthopedagogische Begeleiding aan de Hogeschool West-Vlaanderen. “Een hulpmiddel moet een duidelijke meerwaarde hebben voor de zorgvrager.”

Sofie is twintig jaar werkzaam geweest als orthopedagogisch begeleider en maakte drie jaar geleden de overstap naar het hoger onderwijs. Nu stoomt ze – samen met haar collega’s – studenten klaar als orthopedagogisch begeleider. Sofie: “Als orthopedagogisch begeleider maken we het verschil door anderen zo zelfstandig mogelijk te laten functioneren als het op wonen, werken, leren en ontspannen aankomt.”

Werken met tools

Sofie geeft les binnen het opleidingsonderdeel ‘werken met (digitale) tools.‘ Sofie: “In de lessen zetten we in op implementatie van allerlei hulpmiddelen. Denk aan een kousenaantrekker, speciaal bestek of een digitaal hulpmiddel als de BelevenisTafel.  We laten studenten exploreren in de zoektocht naar de best mogelijke ondersteuning voor cliënten.”

Een hulpmiddel inzetten doe je volgens Sofie niet zomaar. “Het is heel belangrijk dat de tools die worden ingezet ook een antwoord bieden op de ondersteuningsvraag die gesteld wordt. De kwaliteit van bestaan van de cliënt, het gezin, de cliëntgroep is altijd het uitgangspunt.”

Sofie: “Enkel een ‘tool’ aan cliënten aanreiken is niet voldoende. We doen dit steeds weloverwogen en samen met alle relevante betrokken personen. We bereiden dat voor, maken een helder plan van aanpak op, voeren dat plan uit en evalueren op regelmatige basis.”

Belevenistafel howest

Digitale revolutie

Dat digitale hulpmiddelen nodig zijn in de zorg, staat voor Sofie buiten kijf. “De digitale revolutie heeft op tal van vlakken invloed gehad op de maatschappij. Ook de hulpverlening zit midden in die digitale revolutie.” Inzet van zorgtechnologie krijgt volgens Sofie steeds meer aandacht. “Soms kan een tool ingezet worden om, eventueel door personeelstekort, mensen te activeren. Een hulpmiddel als de BelevenisTafel komt dan goed van pas. De tafel kan namelijk ingezet worden samen met de begeleider, maar je kunt hem ook zonder begeleiding inzetten.”

Toolbeurs voor studenten

Tijdens een toolbeurs heeft HOWEST haar studenten de kans gegeven om allerlei soorten hulpmiddelen te exploreren. Sofie: “Bij elke tool mochten ze vragen beantwoorden zoals ‘hoe hebben jullie het gebruik van de tool ervaren?’, ‘bij welke doelgroep zou je de tool kunnen inzetten?’ en ‘wat zijn de voor- en nadelen van deze tool?’ Op die manier prikkelen we de studenten om goed en doordacht over de tools na te denken.”

Een 60-tal studenten rouleerden langs een heel scala aan hulpmiddelen, waaronder de BelevenisTafel. Sofie: “Alle studenten maakten een half uur kennis met de BelevenisTafel. De meeste studenten hadden hem nog nooit gezien, dus ze staken er veel van op.”

Kijken naar de meerwaarde

Binnen de opleiding wordt studenten geleerd  om doordachte beslissingen te maken over de inzet van digitale tools. Sofie: “Digitalisering is geen doel op zich maar beoogt wel een efficiëntere en effectievere samenwerking. Wanneer mensen en technologie op de juiste manier worden ingezet, versterken ze elkaar en tillen ze de zorg en ondersteuning samen naar een hoger niveau.”

Volgens Sofie heeft de BelevenisTafel een belangrijke meerwaarde voor verschillende doelgroepen. “De tafel kan zorgen voor kleine geluksmomentjes, een lach, een fonkeling in iemands ogen en zelfs apathie doorbreken. Wanneer contact maken moeilijk lukt, dan kan dit met de BelevenisTafel erbij soms wél. Dit kan heel veel deugd doen en voor verbinding zorgen tussen zorgverleners, mantelzorgers en cliënten.”

BelevenisTafel in opleiding

Howest denkt eraan een BelevenisTafel aan te kopen voor de opleiding. Sofie: “De BelevenisTafel kan voor de opleiding een meerwaarde zijn, niet alleen voor het opleidingsonderdeel ‘werken met (digitale) tools’ maar ook voor andere opleidingsonderdelen.”

Sofie ziet het al helemaal voor zich: “De tafel kan ruim en uitvoerig uitgeprobeerd worden, eventueel in samenwerking met enkele cliënten vanuit verschillende voorzieningen.”

Meer leren met de BelevenisTafel

Wat kan de BelevenisTafel betekenen voor uw studenten? Wij informeren u graag!

Beleef

de

BelevenisTafel

bij u

op locatie

Meld u hier aan om de BelevenisTafel te ervaren

Ontvang het laatste nieuws

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Zorg

Samen leren, samen spelen. Een unieke ervaring op eigen niveau. Van LVB tot EMB.

Zorg

Beleef het hier

Museum

Een interactieve ontdekkingstocht door uw museum. Leerzaam, maar vooral leuk!

Museum

Beleef het hier

Bibliotheek

Op speelse wijze leren en ervaren. Een ontmoetingsplek in uw bibliotheek.

Bibliotheek

Beleef het hier