Het Groente- & Fruitspel combineert snelheid met concentratie en maakt er zo een vrolijke uitdaging van voor jong en oud. Kies je voor letters of ga je voor plaatjes? Beide varianten zijn eenvoudig te begrijpen, maar vragen wel om opletten en snel reageren, want de timer loopt!Â
Bij de start kun je kiezen uit twee spelvarianten:
Groente & letters
Op je plankje staan alvast een paar letters ingevuld. Andere plekken zijn nog leeg. Sleep de juiste letters naar je plankje en verdien voor elke goede keuze een punt. Hoeveel punten verzamel jij in twee minuten?
Fruit & plaatjes
Overal verschijnen stukken fruit die wachten om verzameld te worden. Sleep ze zo snel mogelijk in de mandjes. Is je mandje vol? Dan verschijnt er meteen een lege om verder te vullen. Zo ga je door tot de timer af gaat. Degene die in die tijd de meeste stukken fruit verzamelt, pakt de hoogste score!
De lettervariant prikkelt het taalgevoel en daagt uit tot logisch nadenken. Door de juiste letters te slepen, maak je stap voor stap een compleet woord. Een speelse manier om letters en woorden te oefenen, zonder dat het voelt als leren.
De fruitvariant zit vol vaart en spanning. Wie sleept in twee minuten de meeste stukken fruit naar zijn mandje? Maar pas op: is dit nu een kiwi of toch een abrikoos? Door goed te kijken naar kleuren en vormen maak je de juiste keuze.Â
Met maximaal vier spelers tegelijk wordt het een vrolijke wedstrijd. Iedereen heeft zijn eigen plankje of mandje en probeert binnen de tijd zoveel mogelijk punten te halen. Samen spelen maakt het leuker, gezelliger en net iets competitiever.
Stap 1: Ga naar het menu Jeugd en vervolgens naar KinderspellenMenu. Tik het spel Groente en Fruitmand aan.
Stap 2: Kies een spelvariant: Groente & Letters of Fruit & Plaatjes.
Stap 3: Sleep binnen twee minuten zoveel mogelijk punten binnen. Als de timer stopt, zie je direct wie de winnaar is.Â
Halma is een wereldberoemd bordspel, ook bekend als Chinees dammen. Op de BelevenisTafel speel je het samen met anderen: met z’n tweeën of juist met een grotere groep tot zes personen. Gezellig én een tikje competitief.Â
Wie helpt de eendjes ontsnappen uit het zwembad? Een vrolijk ogend spel, dat uitnodigt om te spelen, maar waarbij je wel geconcentreerd moet blijven om alle eendjes het zwembad uit te krijgen.Â
PraatjesMaker is een app uit het TaalMenu van de bibliotheek. De app is gebaseerd op de populaire ‘kletspot’: zo’n pot vol verrassende vragen die een gesprek op gang brengen. Je leert de ander algauw beter kennen!Â