Historisch Museum Ommen: “Het is ontzettend leuk om zelf spellen te maken voor op onze BelevenisTafel.”

Steeds meer musea en bibliotheken ontdekken de nieuwste mogelijkheden van AppMaker, de doe-het-zelf software van de BelevenisTafel waarmee je makkelijk en snel games en presentaties creëert. Zo ook Historisch Museum Ommen. “In een mum van tijd maak je een digitaal memoryspel van beelden uit je collectie.”

De mogelijkheden van AppMaker Present & Play zijn sinds de update in 2024 eindeloos. Je kunt niet alleen presentaties maken van zelfgekozen foto’s, video’s, PDF’s en weblinks, maar ook digitale spellen ontwerpen van beeldmateriaal uit je eigen collectie. Toen beheerder Harold Dokter de nieuwe functies ontdekte, ging hij er meteen enthousiast mee aan de slag. Of, zoals hij het zelf zegt, hij ging lekker ‘prutsen’. “Ik bekeek wat er allemaal nieuw was en ben toen gelijk één en ander gaan uitproberen. Het zag er allemaal heel duidelijk en overzichtelijk uit. Ik heb toen een memoryspel gemaakt met foto’s uit onze collectie,” vertelt Harold enthousiast.

“Het werkt supermakkelijk: ik uploadde de plaatjes en installeerde het spel op de tafel. Ik heb het zelfs zonder de uitleg gedaan, want het wijst eigenlijk allemaal zichzelf de weg.” Met AppMaker Play is het ook mogelijk om veegfoto’s en kleurplaten toe te voegen. “We hebben een digitale kleurplaat van het museum gemaakt. Bezoekers kunnen die nu inkleuren op de tafel. Gewoon een afbeelding uploaden, instellen, en klaar!”

Ommen belevenistafel

Of het nu om een digitale kleurplaat gaat, een interactieve collage van foto’s of een memoryspel: met AppMaker maakt Museum Ommen in een mum van tijd zelf content voor op de BelevenisTafel!

Overzichtelijk en ruim aanbod van zelfgemaakte apps

Voor het streekmuseum biedt de BelevenisTafel de kans om de geschiedenis op een toegankelijke en speelse manier te presenteren. Met eigengemaakte content dus. “We hebben onze digitale fotopresentaties – ook wel TipTiles genoemd – overzichtelijk ingedeeld in tijdvakken, zoals je die leert op school. Als bezoeker reis je door de tijd, van de jagers en verzamelaars, via de middeleeuwen en de komst van stadsrechten in 1248, tot de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw.”

Het museum in onderverdeeld in twee gebouwen, het Historisch Museum en het voormalig tolhuis in Ommen. “Er is op dit moment nog één tafel voor beide locaties en daarom is het zo fijn dat we zelf menu’s en submenu’s kunnen maken waarin we alle applicaties op een overzichtelijke manier kwijt kunnen,” legt Harold uit. “Zo hebben we alle presentaties over het Tolhuis in een apart menu gezet, met daarin submenu’s die de historische ambachten op een duidelijke manier presenteren. Het werkt heel logisch, net zoals mappen op een computer.”

Volgens Harold is de Belevenistafel niet alleen een innovatie voor de bezoekers, maar ook een handige tool voor het museum zelf. “Ik vind het  leuk om met AppMaker te experimenteren. Ook heb ik ontdekt dat je echt geen technisch wonder hoeft te zijn om zelf content te maken. Weet je even niet hoe iets werkt, dan kun je een instructievideo bekijken of hulp vragen aan iemand die er al mee bekend is. Maar eerlijk gezegd spreekt bijna alles voor zich.”

De BelevenisTafel

Een ware ontdekkingstocht onder je vingers

Ontvang het laatste nieuws

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Win een BelevenisTafel

Mis deze kans niet en doe mee vóór 30 april!

Zorg

Een prachtige ondersteuning in uw zorg voor meer welzijn, beleving en ontspanning.

Zorg

Beleef het hier

Museum

Een interactieve ontdekkingstocht door uw museum. Leerzaam, maar vooral leuk!

Museum

Beleef het hier

Bibliotheek

Op speelse wijze leren en ervaren. Een ontmoetingsplek in uw bibliotheek.

Bibliotheek

Beleef het hier