Kanaal De Dedemsvaart kent een rijke historie. Een geschiedenis die voor schoolklassen van de voormalige gemeente Avereest op heel moderne wijze ontdekt kan worden bij Streekmuseum de Kalkovens in Dedemsvaart. Bestuurslid Gert Tempelman: “Via touchscreens kunnen de kinderen het kennisspel ‘De droom van de baron’ spelen.”
De oevers van de Dedemsvaart zijn tegenwoordig een heerlijke plek om te vertoeven, zeker voor mensen die van vissen, wandelen of fietsen houden. Niet iedereen weet echter dat dit kanaal jarenlang een druk bevaren vaarweg was voor de turfschepen en dat het graven van het kanaal in 1809 voor meer welvaart in de regio zorgde. Zeker de jeugd is zich hier niet van bewust. Gert Tempelman: “In ons museum brengen we daarom de schoolklassen uit de buurt al jarenlang met deze geschiedenis in aanraking. Vanaf dit voorjaar gebeurt dit met een kennisspel dat vanaf verschillende touchscreens wordt aangestuurd.”
Het spel daagt de leerlingen uit goed op onderzoek te gaan in Streekmuseum de Kalkovens. Kunnen ze alle vragen beantwoorden die de smid en de andere figuren stellen?
Geslaagde pilot klassenbezoek
Basisschool C.N.S Balkburg had onlangs de primeur: zij mocht als eerste ‘De droom van de baron spelen’, een interactief spel waarbij de deelnemers vanaf verschillende BelevenisTafels worden uitgedaagd op onderzoek te gaan in het museum.
“De zevende- en achtstegroepers werden in het streekmuseum verwelkomd door Floor van Dedem, een nazaat van de oude baron. Zij vertelt in een videoboodschap dat ze heel nieuwsgierig is naar de geschiedenis van haar voorvader, maar niet alles hierover weet. Daarna nodigt ze de kinderen uit haar te helpen met een onderzoek.”
In vijf groepjes ging klas 7/8 vervolgens op missie door het museum. Vanaf de verschillende schermen in het museum werden ze toegesproken door belangrijke sleutelfiguren uit de geschiedenis van Dedemsvaart. “De kinderen kregen vragen van de gasfitter, de kalkbrander, de schipper, de smid en de veenarbeider. De antwoorden op die vragen moesten ze in het museum opzoeken en invoeren op het scherm. Toen ze alle onderdelen hadden voltooid, rolde er uit welke groep de meeste antwoorden goed had. Natuurlijk wilde elke groep graag winnen, dus we zagen dat de kinderen tot het einde toe intensief bezig waren.”
Belangrijke sleutelfiguren uit de geschiedenis spreken de leerlingen vanaf de schermen toe. Daarna volgen de opdrachten. Welke groep heeft de meeste goede antwoorden?
Ieder kind een eigen taak
De jonge onderzoekers uit Balkburg kregen tijdens hun missie allemaal een speciale taak. Zo zorgde de codespecialist dat de codes correct werden ingevoerd, hield de tijdbewaker de klok in de gaten en stuurde de plattegrondlezer het groepje de goede kant op. “Je zag dat er hierdoor een bepaalde groepsdynamiek ontstond waarbij de kinderen goed samenwerkten. Dat was heel leuk om te zien.”
In de afsluitende video werden de scholieren bedankt voor hun onderzoek en zagen ze de oude Baron van Dedem in beeld. “In een zwart-wit filmpje vertelt de baron, nagespeeld door onze oud-voorzitter Barend Rooseboom, dat het kanaal dat hij heeft laten graven, mogelijk in de toekomst gedempt zal worden. Hij hoopt dat het kanaal dan weer opnieuw geopend zal worden. En dat is natuurlijk ook ónze droom: dat de Dedemsvaart, die nu grotendeels gedempt is, ooit weer bevaarbaar gemaakt wordt.”
Voordat de digitale rondleiding klaar was ging er heel wat aan vooraf, zoals deze video-opnames van de verschillende rollen.
Zelfstandig het museum rond
Gert Tempelman is blij dat de schoolklassen met de nieuwe interactieve tour zelfstandig het museum kunnen verkennen. “Er zijn steeds minder vrijwilligers die de rondleidingen kunnen verzorgen. We gaan er zelfs van uit dat we over een poosje helemaal geen gidsen meer hebben. Met deze tour kunnen we de schoolbezoeken in de lucht houden én zijn de kinderen zinvol bezig.”
Is de digitale rondleiding alleen voor de scholieren uit de buurt? “Nee, zeker niet. Elke bezoeker kan op de schermen een educatief spel spelen, uitleg krijgen over de objecten en video’s bekijken over bijvoorbeeld het kalkbranden of de turfwinning. Zo kan iedereen die ons bezoekt op zijn eigen houtje door het museum gaan.”
De BelevenisTafel
Een ware ontdekkingstocht in elk museum