EIC MAINPORT BELEVENISTAFEL

Michiel Breijs, Educatief Informatie Centrum Mainport: “Ontdekkend leren over de haven van Rotterdam.”

Michiel Breijs, Educatief Informatie Centrum Mainport: “Ontdekkend leren over de haven van Rotterdam.”

Bij scholieren en studenten besef bijbrengen van de grootsheid en het belang van de haven. Dát is wat Michiel Breijs graag wil als manager Educatief Informatie Centrum Mainport Rotterdam (EIC). “Wij laten jongeren hier de haven ervaren.”

EIC Mainport Rotterdam (EIC) is hét educatief informatie centrum van de Rotterdamse haven. Dagelijks bezoeken onderwijsinstellingen met hun leerlingen en studenten de Rotterdamse haven en het EIC. Michiel Breijs: “Wij laten je hier de haven ervaren. Je kunt ‘m zien, horen, ruiken en voelen.”

Het EIC wil de haven zo breed mogelijk laten ontdekken door haar bezoekers. “Het centrum is ontzettend interactief. Scholieren en studenten kunnen hier echt van álles doen.”

Ontdekkend leren over de haven

Bezoekers hoeven zich geen seconde te vervelen in het EIC. Ze kunnen onder andere een kraan besturen, halffabricaten maken in het LAB en ervaren wat voor topsport het werk van een sjorder is.

In het chemiehuis is te zien wat er allemaal van olie wordt gemaakt. “Je geeft ze ook wat mee. Want natuurlijk willen we allemaal van die olie af, maar hier zie je wat er allemaal van chemie – en dus olie – gemaakt wordt. En dat is heel wat.”

Prikkelen met vragen

Ben je bij het EIC geweest dan heb je een goede indruk gekregen van  de grootsheid van de haven. Zo mag je hier in een grote – nagebouwde – olie-opslagtank lopen en dan zie je dat daar een Boeing 747 in zou passen.”

Michiel vindt het belangrijk dat leerlingen een idee krijgen van het belang van de haven. “Wat komt er allemaal bij kijken als jij een PlayStation besteld? Wat gebeurt er allemaal qua vervoer voordat ie bij jou is? Met dat soort vragen prikkelen we ze.”

Exhibit Pijpleidingen met de BelevenisTafel

“Het besef dat pijpleidingen heel belangrijk zijn voor Nederland, is er meestal niet, omdat die leidingen nu eenmaal onder de grond liggen,” zegt Michiel.

“Maar er lopen vier pijpleidingen helemaal naar het Ruhrgebied en kilometers aan pijpleidingen naar Antwerpen en naar Frankrijk. Daarnaast zijn er chemische bedrijven die spullen uitleveren via pijpleidingen.”  

Interactieve presentatie

Het centrum wilde dat graag inzichtelijk maken. “Dat deden we al wel, maar dan op een wat ouderwetse manier. Je kon op een knopje drukken en dan ging er een lampje branden waar die leiding liep. Maar dat bleef niet hangen bij kinderen.”

Daarom ging het EIC op zoek naar iets interactievers. “Iets aanraken, iets opzoeken, ergens mee puzzelen: op die manier wilden we dat bezoekers konden leren wat een pijpleiding inhoudt.”

Er werd gekozen voor twee schermen van 55 inch van de BelevenisTafel. Bezoekers kunnen nu een fotopresentatie zien, een quiz spelen en uitgedaagd worden in het ‘Pijpleidingenspel’. “In de twintig minuten dat de leerlingen hier zijn, kunnen we ze niet alles op de BelevenisTafel meegeven. Vandaar dat we ons gefocust hebben op zes vragen die we echt belangrijk vinden.” 

Ook hier draait het volgens Michiel om het bijbrengen van een stukje besef. “We willen graag dat onze bezoekers begrijpen waarom de leidingen er liggen en dat ze weten hoeveel vrachtwagens we niet nodig hebben omdat die leidingen er liggen.”

Saan Museum

"We kunnen ons archief nu op een aantrekkelijke manier ontsluiten."

Staatsbosbeheer

"De inhoud van de tafel kun je
snel aanpassen aan de actualiteit."

Sopogo Basisonderwijs

"De kinderen leren spelenderwijs op de BelevenisTafel."

Bij scholieren en studenten besef bijbrengen van de grootsheid en het belang van de haven. Dát is wat Michiel Breijs graag wil als manager Educatief Informatie Centrum Mainport Rotterdam (EIC). “Wij laten jongeren hier de haven ervaren.”

EIC Mainport Rotterdam (EIC) is hét educatief informatie centrum van de Rotterdamse haven. Dagelijks bezoeken onderwijsinstellingen met hun leerlingen en studenten de Rotterdamse haven en het EIC. Michiel Breijs: “Wij laten je hier de haven ervaren. Je kunt ‘m zien, horen, ruiken en voelen.”

Het EIC wil de haven zo breed mogelijk laten ontdekken door haar bezoekers. “Het centrum is ontzettend interactief. Scholieren en studenten kunnen hier echt van álles doen.”

Ontdekkend leren over de haven

Bezoekers hoeven zich geen seconde te vervelen in het EIC. Ze kunnen onder andere een kraan besturen, halffabricaten maken in het LAB en ervaren wat voor topsport het werk van een sjorder is.

In het chemiehuis is te zien wat er allemaal van olie wordt gemaakt. “Je geeft ze ook wat mee. Want natuurlijk willen we allemaal van die olie af, maar hier zie je wat er allemaal van chemie – en dus olie – gemaakt wordt. En dat is heel wat.”

Prikkelen met vragen

Ben je bij het EIC geweest dan heb je een goede indruk gekregen van  de grootsheid van de haven. Zo mag je hier in een grote – nagebouwde – olie-opslagtank lopen en dan zie je dat daar een Boeing 747 in zou passen.”

Michiel vindt het belangrijk dat leerlingen een idee krijgen van het belang van de haven. “Wat komt er allemaal bij kijken als jij een PlayStation besteld? Wat gebeurt er allemaal qua vervoer voordat ie bij jou is? Met dat soort vragen prikkelen we ze.”

Exhibit Pijpleidingen met de BelevenisTafel

“Het besef dat pijpleidingen heel belangrijk zijn voor Nederland, is er meestal niet, omdat die leidingen nu eenmaal onder de grond liggen,” zegt Michiel.

“Maar er lopen vier pijpleidingen helemaal naar het Ruhrgebied en kilometers aan pijpleidingen naar Antwerpen en naar Frankrijk. Daarnaast zijn er chemische bedrijven die spullen uitleveren via pijpleidingen.”  

Interactieve presentatie

Het centrum wilde dat graag inzichtelijk maken. “Dat deden we al wel, maar dan op een wat ouderwetse manier. Je kon op een knopje drukken en dan ging er een lampje branden waar die leiding liep. Maar dat bleef niet hangen bij kinderen.”

Daarom ging het EIC op zoek naar iets interactievers. “Iets aanraken, iets opzoeken, ergens mee puzzelen: op die manier wilden we dat bezoekers konden leren wat een pijpleiding inhoudt.”

Er werd gekozen voor twee schermen van 55 inch van de BelevenisTafel. Bezoekers kunnen nu een fotopresentatie zien, een quiz spelen en uitgedaagd worden in het ‘Pijpleidingenspel’. “In de twintig minuten dat de leerlingen hier zijn, kunnen we ze niet alles op de BelevenisTafel meegeven. Vandaar dat we ons gefocust hebben op zes vragen die we echt belangrijk vinden.” 

Ook hier draait het volgens Michiel om het bijbrengen van een stukje besef. “We willen graag dat onze bezoekers begrijpen waarom de leidingen er liggen en dat ze weten hoeveel vrachtwagens we niet nodig hebben omdat die leidingen er liggen.”

Saan Museum

"We kunnen ons archief nu op een aantrekkelijke manier ontsluiten."

Staatsbosbeheer

"De inhoud van de tafel kun je
snel aanpassen aan de actualiteit."

Sopogo Basisonderwijs

"De kinderen leren spelenderwijs op de BelevenisTafel."

Beleef

de

BelevenisTafel

bij u

op locatie

Meld u hier aan om de BelevenisTafel te ervaren

Ontvang het laatste nieuws

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Zorg

Samen leren, samen spelen. Een unieke ervaring op eigen niveau. Van LVB tot EMB.

Zorg

Beleef het hier

Museum

Een interactieve ontdekkingstocht door uw museum. Leerzaam, maar vooral leuk!

Museum

Beleef het hier

Bibliotheek

Op speelse wijze leren en ervaren. Een ontmoetingsplek in uw bibliotheek.

Bibliotheek

Beleef het hier