Wie zijn de mensen achter de BelevenisTafel? Op onze website geven we je graag een kijkje achter de schermen. Deze maand in de schijnwerpers: relatiemanager cultuur & educatie Simone Blok: “Ik vind het fijn dat ik gewoon mezelf kan zijn in mijn werk. Ik hoef niks te spelen.”
De Utrechtse Simone Blok is sinds 2018 een waardevol lid van ons team en kent de cultuursector op haar duimpje. Bijna dagelijks houdt ze contact met musea, bibliotheken en bezoekerscentra om te kijken wat de BelevenisTafel voor hen kan betekenen. Simone: “Het is een bijzonder leuke wereld om in te werken, waarin ik veel mensen ontmoet die heel geïnteresseerd zijn in kunst en geschiedenis. Dat is zo lekker breed, met zoveel onderwerpen, dat ik altijd weer met wat nieuws in aanraking kom.”
Meer mogelijk met digitaal
Voordat Simone bij de BelevenisTafel kwam werken, was ze onder andere persdocumentalist bij de bibliotheek van Sijthoff Pers. Een beroep dat door de komst van het internet is verdwenen. “Radio- en televisieprogramma’s konden bij ons informatie inkopen en dan stuurden we dat per fax naar ze toe. We maakten knipselmappen op onderwerp en stonden letterlijk met een schaar stukjes uit de krant te knippen waarvan we dachten dat ze bewaard moesten blijven.”
Een mooie tijd, of toch liever tijd van internet en digitalisering? “Persoonlijk heb ik niet heel veel affiniteit met digitale technologie, maar toch vind ik de huidige tijd leuker, omdat er zoveel meer mogelijk is. Neem nu de BelevenisTafel. Op het scherm kun je dingen laten zien, die normaal gesproken niet getoond kunnen worden. Denk aan een kunstwerk dat niet aangeraakt mag worden of een oud document dat niet tegen daglicht kan. Dat je die op de tafel van heel dichtbij kunt bekijken, is toch geweldig?.”
Simone woont in Utrecht en kan soms op de fiets naar een klant. Als er nieuwe schermen worden geplaatst, vindt ze het prachtig om te zien wat er digitaal allemaal kan.
Tot in de kleinste details
“De kwaliteit van de digitale beelden op de tafel is vaak ook ongelooflijk goed. Zoom je in op een foto van een doopjurkje dat gemaakt is van kantkloswerk, dan zie je werkelijk ieder draadje. Juist als mensen zulke details zien, dan komen er allerlei verhalen naar boven.” De gesprekken die rondom de tafel ontstaan, vindt Simone eigenlijk het mooiste aan de BelevenisTafel. “Er gebeurt zoveel boven de tafel, nog veel meer dan op het scherm zelf.”
De jeugd boeien voor kunst of erfgoed? Dat gaat volgens Simone makkelijker met een digitaal apparaat. “Als een klas jouw museum bezoekt, kun je zelfs aan de leerlingen vragen of ze zelf iets willen maken voor op de tafel, bijvoorbeeld of ze foto’s willen maken van wat zij kunst vinden in hun eigen wijk. Van die foto’s kun je snel en makkelijk een digitale presentatie maken, die je op de tafel toont als de klas er is. Zo maak je een museumbezoek meteen veel persoonlijker.”
Frisse start
Simone heeft in de vijf jaar dat ze bij de BelevenisTafel werkt al veel musea van binnen gezien. “Haal je de tafel in huis, dan kun je, zeker als klein museum, een frisse start maken. Je kunt vrijwilligers betrekken bij het verzorgen van de inhoud op de tafel, of gebruik maken van de talenten van scholieren in de buurt. Onze workshop, die mijn collega Willem Eekhof standaard verzorgt bij aanschaf van een tafel, stimuleert alle betrokkenen om een plan te maken en goed na te denken over de inzet van de tafel.”
“In grote musea kun je de tafel dan weer heel goed gebruiken als extraatje bij een tentoonstelling; om een bepaald aspect mooi uit te lichten waar anders geen plaats voor is. Ja, ik ben echt enthousiast over wat je met de BelevenisTafel kunt bereiken. Het is een heel fijn, flexibel middel, zowel voor de gebruikers als voor de mensen die ‘m voorzien van inhoud. Daarom is mijn werk ook zo leuk: ik vind het heel prettig dat ik mezelf kan zijn en niks hoef te spelen.”