VMBO-leerlingen Zorg & Welzijn maken tijdens de lessen op de Beroepscampus in Middelharnis uitgebreid kennis met de software op de BelevenisTafel. Docent Arno Ista: “Natuurlijk wil je dat de leerlingen vertrouwd raken met zo’n bijzonder hulpmiddel. De kans is immers groot dat ze de tafel in hun toekomstige werkveld tegen zullen komen.”
De Beroepscampus is dé plek in de regio Goeree-Overflakkee waar vakmensen van de toekomst worden opgeleid. Leerlingen kunnen er een doorlopende opleiding volgen, waarbij het doel is dat zij in de nabije toekomst een goede baan gaan vinden op het eiland. Docent Zorg en Welzijn Arno Ista: “De middelbare scholen CSG Prins Maurits, de RGO en een aantal mbo-organisaties hebben het initiatief genomen om, samen met de gemeente en andere organisaties, de Beroepscampus op te zetten. Op de campus kunnen de VMBO-leerlingen nu kiezen uit maar liefst acht beroepsprofielen.”
Kennismaken met de BelevenisTafel
Eén van die profielen is Zorg & Welzijn, waar de BelevenisTafel wordt ingezet tijdens de praktijklessen. “Binnen de gehandicapten- en ouderenzorg is de BelevenisTafel een heel welkome aanvulling op het activiteitenaanbod. Je kunt met de tafel perfect aansluiten bij verschillende zorgbehoeften. Zo’n bijzonder hulpmiddel, ja daarvan wil je natuurlijk dat de leerlingen er een beetje vertrouwd mee raken. De kans is immers groot dat ze ‘m in hun toekomstige werkveld tegen zullen komen.”
Hoe ziet een les met de BelevenisTafel er uit? “Leerlingen krijgen soms de opdracht te onderzoeken op welk niveau iemand met een verstandelijke beperking functioneert, of in welke fase van dementie een oudere zit. Sluit de sociale context hier wel goed bij aan? Of zou de tafel van betekenis kunnen zijn? Welke programma’s zouden zij dan kiezen, om iemand te activeren of juist tot rust te brengen?”
Contact met het beroepsveld
Regelmatig gaat Arno met de klassen op praktijkbezoek, zoals naar de Zuidwester in Middelharnis, een organisatie voor mensen met een verstandelijke beperking of niet aangeboren hersenletsel. “Onze leerlingen zien dan met eigen ogen hoe de speeltafel in het werkveld wordt toegepast en horen van professionals wat hij voor hun cliënten betekent. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat ze bewust worden van het doel dat achter een activiteit met de tafel zit. Dat het niet is omdat digitaal nu eenmaal van deze tijd is, maar dat de tafel zorgt voor regelmaat, welzijn, rust, activatie of een zinvolle besteding van de dag.”
Arno vindt het mooi om te zien dat digitale hulpmiddelen op een heel positieve manier de zorg kunnen ondersteunen. “Een apparaat als de BelevenisTafel is verre van koud of abstract en brengt juist warmte en saamhorigheid. Ook kun je met de tafel teruggaan naar het verleden. Pakte je er voorheen een oud prentenboek bij, nu kun je op het scherm digitale beelden van vroeger bekijken.”
Blijven innoveren, daar draait het volgens Arno om in het onderwijs. “Je moet ervoor waken dat je geen lesboer wordt en dat je altijd de actualiteit in de gaten blijft houden. Want het onderwijs staat nooit stil. Het is belangrijk dat je als school inhaakt op de ontwikkelingen op het gebied van zorgtechnologie binnen de sector.”