BelevenisTafel miMakkus

miMakkers ook op BelevenisTafel Gehandicaptenzorg

miMakkers ook op BelevenisTafel Gehandicaptenzorg

De lockdown-periodes dwongen de miMakkers van Proteion om creatief te zijn. Omdat ze niet in de huiskamers mochten komen, speelden ze voor het raam of op anderhalve meter afstand met mondkapje. Niet ideaal, maar beter dan niets. De beperkingen maakten het drietal creatief. Ze bedachten een interactief menu voor op de BelevenisTafel!

Voor gehandicaptenzorg en ouderenzorg

“Dichtbij komen, dat is letterlijk én figuurlijk de kern van miMakkus. We spiegelen, observeren, volgen, fragmenteren. Dat is lastig als je vanuit afstand moet spelen”, vertelt Rob van Soest. Rob is samen met Jeroen Poels en – tot voor kort  Kim Stollman – miMakker bij Proteion. Jeroen: “Corona dwong ons om te kijken wat er nog wél mogelijk was. En toen was het de Belevenistafel die ons triggerde.” Rob: “Een aantal Proteion-locaties hebben die Belevenistafel. Misschien zouden we via de Belevenistafel contact kunnen maken met de bewoners? Al snel werden we razend enthousiast.”

'Gaan we doen'

Het enthousiasme van de drie miMakkers werkte aanstekelijk. Proteion gaf de miMakkers de ruimte om met hun plan aan de slag te gaan. Het ontwikkelteam van de Belevenistafel, zag het idee na een eerste bezoek van Rob meteen zitten. Rob: “Gaan we doen’, was hun reactie nadat ik ons plan voor een speciaal miMakkus-menu had gepresenteerd.”

‘Naasten voelen zich nuttiger’

Jeroen: “Het leuke van de Belevenistafel is dat er heel veel kan. In het menu zit bijvoorbeeld een luisteronderdeel; een jukebox met ouderwetse liedjes of een tekenmenu met digitale kleurplaten van de miMakkers van Proteion. 

Ook het ‘spiegelonderdeel’ van het menu is voor ons heel bijzonder. Het gaat er immers om dat het spiegelen, het contact maken, via de Belevenistafel mogelijk is, zonder dat er een miMakker aanwezig is.”

 

“Ook het zorgpersoneel, mantelzorgers of vrijwilligers kunnen via het menu op de Belevenistafel contact maken. En dat is heel fijn. Want als taal niet meer vanzelfsprekend is, is dat niet gemakkelijk. Naasten voelen zich hierdoor vaak nuttiger en minder onthand. En voor collega’s is het een mooie vorm van persoonsgerichte zorg waarbij het contact van ‘hart tot hart’ centraal staat.”

'Wij zijn het gezicht van het menu'

Op 12 november werd het miMakkus-Menu gepresenteerd tijdens de Genootsschapsdag van miMakkus. Rob: “Het is geweldig dat het menu na al dat werk nu echt gerealiseerd is” Jeroen: “Ja, en het is echt leuk dat wij als miMakkers het gezicht van dit bijzondere menu zijn. Na de software update vind je het menu met onze koppies terug in het hoofdmenu van ruim 1500 Belevenistafels in Nederland én Vlaanderen.” 

Bovenstaande tekst is overgenomen uit ‘Thuis,’ het magazine voor alle medewerkers van Proteion. De foto’s zijn van Gerard Verhagen en Josine Janssen. 

miMakkus-Menu ook ontvangen?

In zorginstellingen in heel Nederland en Vlaanderen wordt het miMakkus-Menu geïnstalleerd op alle BelevenisTafels met een All-In Service & Software abonnement. Dit geldt zowel voor de ouderenzorg als voor de gehandicaptenzorg. Voor deze update hoeft u in principe niets te doen: de update verloopt volledig automatisch. Zorg er alleen voor dat uw BelevenisTafel regelmatig verbonden is met internet.

Mis geen enkele update!

Kies voor het All-In Service & Software Abonnement

De lockdown-periodes dwongen de miMakkers van Proteion om creatief te zijn. Omdat ze niet in de huiskamers mochten komen, speelden ze voor het raam of op anderhalve meter afstand met mondkapje. Niet ideaal, maar beter dan niets. De beperkingen maakten het drietal creatief. Ze bedachten een interactief menu voor op de BelevenisTafel!

Voor gehandicaptenzorg en ouderenzorg

“Dichtbij komen, dat is letterlijk én figuurlijk de kern van miMakkus. We spiegelen, observeren, volgen, fragmenteren. Dat is lastig als je vanuit afstand moet spelen”, vertelt Rob van Soest. Rob is samen met Jeroen Poels en – tot voor kort  Kim Stollman – miMakker bij Proteion. Jeroen: “Corona dwong ons om te kijken wat er nog wél mogelijk was. En toen was het de Belevenistafel die ons triggerde.” Rob: “Een aantal Proteion-locaties hebben die Belevenistafel. Misschien zouden we via de Belevenistafel contact kunnen maken met de bewoners? Al snel werden we razend enthousiast.”

'Gaan we doen'

Het enthousiasme van de drie miMakkers werkte aanstekelijk. Proteion gaf de miMakkers de ruimte om met hun plan aan de slag te gaan. Het ontwikkelteam van de Belevenistafel, zag het idee na een eerste bezoek van Rob meteen zitten. Rob: “Gaan we doen’, was hun reactie nadat ik ons plan voor een speciaal miMakkus-menu had gepresenteerd.”

‘Naasten voelen zich nuttiger’

Jeroen: “Het leuke van de Belevenistafel is dat er heel veel kan. In het menu zit bijvoorbeeld een luisteronderdeel; een jukebox met ouderwetse liedjes of een tekenmenu met digitale kleurplaten van de miMakkers van Proteion. 

Ook het ‘spiegelonderdeel’ van het menu is voor ons heel bijzonder. Het gaat er immers om dat het spiegelen, het contact maken, via de Belevenistafel mogelijk is, zonder dat er een miMakker aanwezig is.”

 

“Ook het zorgpersoneel, mantelzorgers of vrijwilligers kunnen via het menu op de Belevenistafel contact maken. En dat is heel fijn. Want als taal niet meer vanzelfsprekend is, is dat niet gemakkelijk. Naasten voelen zich hierdoor vaak nuttiger en minder onthand. En voor collega’s is het een mooie vorm van persoonsgerichte zorg waarbij het contact van ‘hart tot hart’ centraal staat.”

'Wij zijn het gezicht van het menu'

Op 12 november werd het miMakkus-Menu gepresenteerd tijdens de Genootsschapsdag van miMakkus. Rob: “Het is geweldig dat het menu na al dat werk nu echt gerealiseerd is” Jeroen: “Ja, en het is echt leuk dat wij als miMakkers het gezicht van dit bijzondere menu zijn. Na de software update vind je het menu met onze koppies terug in het hoofdmenu van ruim 1500 Belevenistafels in Nederland én Vlaanderen.” 

Bovenstaande tekst is overgenomen uit ‘Thuis,’ het magazine voor alle medewerkers van Proteion. De foto’s zijn van Gerard Verhagen en Josine Janssen. 

miMakkus-Menu ook ontvangen?

In zorginstellingen in heel Nederland en Vlaanderen wordt het miMakkus-Menu geïnstalleerd op alle BelevenisTafels met een All-In Service & Software abonnement. Dit geldt zowel voor de ouderenzorg als voor de gehandicaptenzorg. Voor deze update hoeft u in principe niets te doen: de update verloopt volledig automatisch. Zorg er alleen voor dat uw BelevenisTafel regelmatig verbonden is met internet.

Mis geen enkele update!

Kies voor het All-In Service & Software Abonnement

Beleef

de

BelevenisTafel

bij u

op locatie

Meld u hier aan om de BelevenisTafel te ervaren

Ontvang het laatste nieuws

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Zorg

Een prachtige ondersteuning in uw zorg voor meer welzijn, beleving en ontspanning.

Zorg

Beleef het hier

Museum

Een interactieve ontdekkingstocht door uw museum. Leerzaam, maar vooral leuk!

Museum

Beleef het hier

Bibliotheek

Op speelse wijze leren en ervaren. Een ontmoetingsplek in uw bibliotheek.

Bibliotheek

Beleef het hier