BelevenisTafel miMakker Jip

miMakker Jip: “Het is okee als iemand verdrietig of boos is.”

miMakker Jip: “Het is okee als iemand verdrietig of boos is.”

Activiteitenbegeleider Rob van Soest maakt als miMakker Jip contact van hart tot hart. “We proberen op een hele respectvolle manier af te stemmen op de bewoner. Als iemand verdrietig of boos is, dan mag dat.”

miMakker staat voor ‘mijn maatje’. Een miMakker is een professional die op een belevingsgerichte manier contact maakt met mensen met dementie of een verstandelijke beperking. Rob: “miMakkers komen niet om iemand op te vrolijken. Als iemand verdrietig of boos is, dan mag dat. We spiegelen de emotie van de ander en daardoor ontstaat er puur contact van hart tot hart.”

miMakkus- opleiding

Samen met Proteion- collega Jeroen Poels en oud-Proteion collega Kim Stollman heeft Rob de opleiding tot miMakker voltooid. Rob en Jeroen combineren nu hun werk in de zorg met hun rol als miMakker. Dat de opleiding tot miMakker pittig is, blijkt wel uit het slagingspercentage. “Wij zijn destijds met veertien personen begonnen aan de opleiding”, zegt Rob van Soest, “slechts een handje vol collega’s hebben de opleiding daadwerkelijk voltooid.”

Rob: “Mijn hele manier van werken is door de miMakkus-opleiding veranderd. Vroeger was ik in mijn werk als activiteitenbegeleider heel taakgericht. Dan moest alles op tijd af. Dat heb ik losgelaten. Nu laat ik dingen meer op me af komen en probeer ik het beste van de dag te maken. Dat geeft veel meer rust en die rust straal je uit. Bewoners hebben daar voelsprieten voor.”  

Geen entertainers

MiMakkers worden vaak vergeleken met CliniClowns. De werkwijze, de visie en achterliggende methodiek verschilt echter in vele opzichten. De miMakker is onbevangen en puur, stelt geen doel en verzorgt geen act. Rob: “We zijn geen entertainers die een voorstelling geven. Wij maken gewoon puur contact, dat is wat we doen.”

“Daarin verschilt de visie van de miMakker met die van de CliniClown, die vaak komt om iemand even uit ‘het verdriet te halen.’ Dat vinden wij ook prachtig, maar bij ons zit het misschien net iets meer in de afstemming met de ander.”

"Met het miMakkus-Menu op de BelevenisTafel kun je heel mooi contact maken."
Rob van Soest
miMakkerJip

Maatje van de bewoner

Rob: “Wij zijn eigenlijk het maatje van de bewoner. Heel vaak lukt het ons om contact te maken. Maar daarvoor moet je wel goed opletten, want het zit ‘m vaak in kleine, wezenlijke dingen, zeker bij mensen die wat verder in de dementie zitten. Ik vind het bijvoorbeeld al heel mooi als ik zie dat iemands ogen glinsteren of me volgen. Dan is mijn bezoek al geslaagd.”

Dat contact maken met iemand gaat altijd stapje voor stapje. Rob: “We doen alles met heel veel respect voor iemands gevoelens. De ander is eigenlijk altijd leidend.”

Veel meer dan een rode neus

Binnen zorgorganisatie Proteion worden Rob en Jeroen ook wel gezien als de contact-experts van de organisatie. Rob: “Als miMakkers coachen we ook collega’s: hoe kom je nu een woonkamer binnen en hoe start je een gesprek?” miMakker zijn is volgens Rob dus veel meer dan alleen die rode neus: “de miMakker is niet alleen het maatje voor de bewoner maar ook de coach voor de collega en de contact-expert binnen de organisatie”

Rob vindt het belangrijk om er voor de ander te zijn. “Misschien heb ik een rot begin van de dag gehad, maar dat probeer ik van me af te zetten. Juist als ik ‘blanco’ de woonkamer binnenga, ontstaat dat pure contact.”

Rob adviseert zijn collega’s dan ook om heel even in de deuropening te blijven staan, alvorens bij iemand naar binnen te gaan. “Die paar tellen rust kunnen een wezenlijk verschil maken.”

miMakker-Menu op de BelevenisTafel

Tijdens de lockdown-periodes konden de miMakkers van Proteion niet bij de bewoners op bezoek komen. Om toch in de huiskamers te kunnen komen, bedacht het drietal een interactief miMakkus-Menu voor op de BelevenisTafel.

Dit menu – waarin miMakkers Jip, Mik en Ties de hoofdrol spelen – staat sinds afgelopen winter op de BelevenisTafel Ouderenzorg en de BelevenisTafel Gehandicaptenzorg. Rob: “Het is een heel kleurrijk en vrolijk menu geworden.”

In het miMakkus-Menu zit onder meer een jukebox met ouderwetse liedjes en een tekenmenu met digitale kleurplaten van de miMakkers van Proteion.

Ook is er een spiegelspel waarbij bewoners & begeleiders geprikkeld worden af te stemmen op elkaar. Rob: “In ons werk spiegelen we veel. We nemen dan de houding of de beweging van de bewoner over.”

 

“Ik vind het erg mooi dat dat belangrijke deel van ons werk ook in het miMakkusMenu verwerkt zit. Zeker met mensen die een beetje in hun eigen wereldje zitten, kun je er heel mooi contact mee maken.”

Hoe kun je volgens Rob het beste aan de slag met het miMakkus-Menu? “Ga gewoon samen op ontdekking door het menu, want je kunt er alle kanten mee op. Zo pak je samen aan tafel een stukje rust en dat is al heel waardevol, zeker voor mensen met dementie of een verstandelijke beperking.”

miMakkus-Menu ook ontvangen?

In zorginstellingen in heel Nederland en Vlaanderen is het miMakkus-Menu geïnstalleerd op alle BelevenisTafels met een All-In Service & Software abonnement. Dit geldt zowel voor de ouderenzorg als voor de gehandicaptenzorg. Heb je vragen over het menu? Neem dan contact met ons op: +31 (0) 187 66 59 95

Activiteitenbegeleider Rob van Soest maakt als miMakker Jip contact van hart tot hart. “We proberen op een hele respectvolle manier af te stemmen op de bewoner. Als iemand verdrietig of boos is, dan mag dat.”

miMakker staat voor ‘mijn maatje’. Een miMakker is een professional die op een belevingsgerichte manier contact maakt met mensen met dementie of een verstandelijke beperking. Rob: “miMakkers komen niet om iemand op te vrolijken. Als iemand verdrietig of boos is, dan mag dat. We spiegelen de emotie van de ander en daardoor ontstaat er puur contact van hart tot hart.”

miMakkus- opleiding

Samen met Proteion- collega Jeroen Poels en oud-Proteion collega Kim Stollman heeft Rob de opleiding tot miMakker voltooid. Rob en Jeroen combineren nu hun werk in de zorg met hun rol als miMakker. Dat de opleiding tot miMakker pittig is, blijkt wel uit het slagingspercentage. “Wij zijn destijds met veertien personen begonnen aan de opleiding”, zegt Rob van Soest, “slechts een handje vol collega’s hebben de opleiding daadwerkelijk voltooid.”

Rob: “Mijn hele manier van werken is door de miMakkus-opleiding veranderd. Vroeger was ik in mijn werk als activiteitenbegeleider heel taakgericht. Dan moest alles op tijd af. Dat heb ik losgelaten. Nu laat ik dingen meer op me af komen en probeer ik het beste van de dag te maken. Dat geeft veel meer rust en die rust straal je uit. Bewoners hebben daar voelsprieten voor.”  

Geen entertainers

MiMakkers worden vaak vergeleken met CliniClowns. De werkwijze, de visie en achterliggende methodiek verschilt echter in vele opzichten. De miMakker is onbevangen en puur, stelt geen doel en verzorgt geen act. Rob: “We zijn geen entertainers die een voorstelling geven. Wij maken gewoon puur contact, dat is wat we doen.”

“Daarin verschilt de visie van de miMakker met die van de CliniClown, die vaak komt om iemand even uit ‘het verdriet te halen.’ Dat vinden wij ook prachtig, maar bij ons zit het misschien net iets meer in de afstemming met de ander.”

"Met het miMakkus-Menu op de BelevenisTafel kun je heel mooi contact maken."
Rob van Soest
miMakkerJip

Maatje van de bewoner

Rob: “Wij zijn eigenlijk het maatje van de bewoner. Heel vaak lukt het ons om contact te maken. Maar daarvoor moet je wel goed opletten, want het zit ‘m vaak in kleine, wezenlijke dingen, zeker bij mensen die wat verder in de dementie zitten. Ik vind het bijvoorbeeld al heel mooi als ik zie dat iemands ogen glinsteren of me volgen. Dan is mijn bezoek al geslaagd.”

Dat contact maken met iemand gaat altijd stapje voor stapje. Rob: “We doen alles met heel veel respect voor iemands gevoelens. De ander is eigenlijk altijd leidend.”

Veel meer dan een rode neus

Binnen zorgorganisatie Proteion worden Rob en Jeroen ook wel gezien als de contact-experts van de organisatie. Rob: “Als miMakkers coachen we ook collega’s: hoe kom je nu een woonkamer binnen en hoe start je een gesprek?” miMakker zijn is volgens Rob dus veel meer dan alleen die rode neus: “de miMakker is niet alleen het maatje voor de bewoner maar ook de coach voor de collega en de contact-expert binnen de organisatie”

Rob vindt het belangrijk om er voor de ander te zijn. “Misschien heb ik een rot begin van de dag gehad, maar dat probeer ik van me af te zetten. Juist als ik ‘blanco’ de woonkamer binnenga, ontstaat dat pure contact.”

Rob adviseert zijn collega’s dan ook om heel even in de deuropening te blijven staan, alvorens bij iemand naar binnen te gaan. “Die paar tellen rust kunnen een wezenlijk verschil maken.”

miMakker-Menu op de BelevenisTafel

Tijdens de lockdown-periodes konden de miMakkers van Proteion niet bij de bewoners op bezoek komen. Om toch in de huiskamers te kunnen komen, bedacht het drietal een interactief miMakkus-Menu voor op de BelevenisTafel.

Dit menu – waarin miMakkers Jip, Mik en Ties de hoofdrol spelen – staat sinds afgelopen winter op de BelevenisTafel Ouderenzorg en de BelevenisTafel Gehandicaptenzorg. Rob: “Het is een heel kleurrijk en vrolijk menu geworden.”

In het miMakkus-Menu zit onder meer een jukebox met ouderwetse liedjes en een tekenmenu met digitale kleurplaten van de miMakkers van Proteion.

Ook is er een spiegelspel waarbij bewoners & begeleiders geprikkeld worden af te stemmen op elkaar. Rob: “In ons werk spiegelen we veel. We nemen dan de houding of de beweging van de bewoner over.”

 

“Ik vind het erg mooi dat dat belangrijke deel van ons werk ook in het miMakkusMenu verwerkt zit. Zeker met mensen die een beetje in hun eigen wereldje zitten, kun je er heel mooi contact mee maken.”

Hoe kun je volgens Rob het beste aan de slag met het miMakkus-Menu? “Ga gewoon samen op ontdekking door het menu, want je kunt er alle kanten mee op. Zo pak je samen aan tafel een stukje rust en dat is al heel waardevol, zeker voor mensen met dementie of een verstandelijke beperking.”

miMakkus-Menu ook ontvangen?

In zorginstellingen in heel Nederland en Vlaanderen is het miMakkus-Menu geïnstalleerd op alle BelevenisTafels met een All-In Service & Software abonnement. Dit geldt zowel voor de ouderenzorg als voor de gehandicaptenzorg. Heb je vragen over het menu? Neem dan contact met ons op: +31 (0) 187 66 59 95

Beleef

de

BelevenisTafel

bij u

op locatie

Meld u hier aan om de BelevenisTafel te ervaren

Ontvang het laatste nieuws

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Zorg

Een prachtige ondersteuning in uw zorg voor meer welzijn, beleving en ontspanning.

Zorg

Beleef het hier

Museum

Een interactieve ontdekkingstocht door uw museum. Leerzaam, maar vooral leuk!

Museum

Beleef het hier

Bibliotheek

Op speelse wijze leren en ervaren. Een ontmoetingsplek in uw bibliotheek.

Bibliotheek

Beleef het hier